سرقت طلا از منزل دارای چه مجازاتی می باشد؟

ادمین حبیبی
09 اسفند 1401
سرقت طلا از منزل

سرقت طلا از منزل، یک عمل مجرمانه است که مجازات قانونی به همراه خود دارد. و در صورت اثبات جرم در دادگاه، سارق به تقاص قانونی محکوم می شود. حکم قانونی سرقت جواهر و طلا از خانه، بسته به شرایط به وجود آمده، اجرا می شود. سرقت طلا از منزل می تواند به صورت سرقت تعزیری یا حدی انجام شود.

نوع رسیدگی به جرم سرقت طلا از منزل طبق قانون آیین دادرسی کیفری در دادسرا همچنین دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است با پیشرفته تر شدن تکنولوژی دزدگیر، سارقین به دنبال راه هایی برای دور زدن سیستم حفاظتی هستند و ممکن است دست به هر کاری بزنند. اگر می خواهید با انواع سرقت های سارقین آشنا شوید، می توانید اینجا کلیک کنید.

 

مجازات و حکم سرقت طلا از منزل چیست

حکم و مجازات سرقت طلا از منزل می تواند به دو روش: سرقت تعریزی و حدی انجام گردد. که در صورت بررسی هر یک از این سرقت ها به صورت جداگانه و متفاوت سارق مجازات می شود.

 

· سرقت حدی:

سرقت حدی، نسبت به سرقت تعریزی دارای مجازات بیشتر و سنگین تری می باشد همچنین شرایط بسیار خاصی دارد. برای اینکه جرم سرقت حدی شکل بگیرد باید همه شرایط ذکر شده در سرقت وجود داشته باشد.

  • اشیا ربوده شده دارای ارزش بسیار زیادی باشد.
  • اشیاء روبوده شده در حرز قرار گرفته باشد، یعنی طلا یا جواهر در مکان محافظت شده قرار گرفته باشد.
  • سارق شرایط حرز را شکسته و آن را از بین برده.
  • سارق اشیاء دزدی را از حرز بیرون آورده باشد.
  • از بین بردن حرز و اشیاء ربوده شده به صورت مخفیانه باشد.
  • دزد از سمت پدر و جد پدری مال باخته نباشد.
  • اشیاء ربوده شده معادل چهارو نیم نخود طلا باشد.
  • مال ربوده شده از اموال عمومی،دولتی و اموال وقف شده نباشد.
  • سرقت در زمان خشک سالی و قحطی صورت نگیرد.
  • صاحب اشیاء از سارق شکایت کرده باشد.
  • صاحب اشیاء قبل از اثبات شدن سرقت، دزد را نبخشیده باشد.
  • اشیاء ربوده شده، خود از اموال غصب یا مسروقه شده نباشد.
  • اشیاء ربوده شده قبل از دزدیده شدن، به مالکیت دزد در نیامده باشد.

اگر سرقت اشیاء با ارزش از منازل شرایط ذکر شده بالا را به همراه خود داشته باشد، سارق به مجازات بسیار سخت محکوم می شود.

نحوه اثبات سرقت حدی، از طریق دو روش مانند: اقرار خود سارق در دادگاه یا شهادت دو مرد عادل انجام می گردد. و اگر قاضی با توجه به مداراک و اسناد، این علم را پیدا کند که سرقت طلا از خانه، سرقت حدی باشد، می تواند سارق را به مجازات حدی بسیار سخت محکوم کند.

 

· سرقت تعریزی:

اما در زمانی که سرقت از منزل، یکی از شرایط ذکر شده پاراگراف بالا را نداشته باشد، سرقت از نوع تعریزی محسوب می گردد. که مجازات تعریزی با مجازات حدی بسیار متفاوت می باشد. بر اساس ماده 651 قانون مجازات اسلامی، هرگاه دزدی به طور کلی تمام شرایط ذکر شده زیر را داشته باشد سارق به حکم قانون 5 تا 10 سال همراه با 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

  • سرقت در زمان شب انجام گردد.
  • سرقت توسط دو یا چند نفر انجام شود.
  • یک یا دو نفر از اعضای سارقین مصلح باشند.
  • دزد از دیوار منزل بالا رفته و حرز محیط را شکسته یا از کلید های ساختگی استفاده کرده همچنین خود را به عنوان مامور دولتی جا زده وارد منزل شده و اقدام به سرقت کرده.
  • سارق مالکین را مورد آزار و اذیت قرار داده باشند.
کارایی سیستم شنود و سنسور لرزش دزدگیر
مشاهده

اگر موارد ذکر شده در این نوع سرقت وجود نداشته باشد، به موجب ماده 656 قانون مجازات، سارق به مدت 6 ماه حبس و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

 

سرقت طلا از منزل

 

سرقت های تعریزی دارای چه نوع هایی می باشد؟

مواردی را که در این مطلب ذکر می کنیم، مصادیق آن در قانون مجازات اسلام وجود دارد.

 

سرقت همراه با سلاح:

وقتی که سارق همراه با اسلحه، عمل سرقت را همراه با آزار دادن فردی که مورد دزدی قرار گرفته است، انجام دهد؛ طبق ماده 652 قانون مجازات اسلامی، مجرم به جزای حبس 3 ماه یا 10 سال همراه با 74 ضربه شلاق محکوم می گردد.

 

جیب بری یا کیف زنی:

در جامعه امروزه بارها و بارها جیب بری یا به اصطلاح کیف زنی دیده شده است و سارق طبق قانون مجازات اسلامی، طبق ماده 657 حبس از 1 سال تا 5 سال همراه با 74 ضربه شلاق در نظر گرفته می شود و سارق به این نوع مجازات محکوم می گردد.

 

دزدی از محل کار:

طبق ماده 656 قانون مجازات اسلامی اگر دزد مستخدم بوده و مال اموال کارفرما خود را دزدیده باشد یا  در خانه دیگری که به در خواست کارفرما رفته است و از اموال آن مکان را سرقت کرده باشد، به 6 ماه تا 3 سال حبس همراه با 74 ضربه شلاق محکوم می گردد. اما در سال 1399 مجازت جرم ماده 656 بسیار کاهش یافته است و مجازات مرتکب حبس از 3 ماه تا 1 سال و نیم رسید.

 

سرقت از صرافی و بانک به شکل مسلحانه:

زمانی که 2 یا چند نفر با برنامه ریزی قبلی از بانک یا صرافی که ارزش مالی بسیار دارند سرقت نمایند و اگر یکی از سرقت کننده ها مسلح باشد، و فرقی هم نمی کند که از اسلحه استفاده یا استفاده نکرده باشد، در صورت دستگیری توسط پلیس، محکوم به اعدام می شود. اما اگر فرد موفق به سرقت نشده باشد به حبس از 10 تا 15 سال محکوم خواهد شد.

 

دزدی از اموال عمومی:

زمانی که سارق اقدام به سرقت از اموال عمومی کند، طبق قانون جمهوری اسلامی مرتکب به جرم شده است و درگیر مجازات حبس خواهد شد. منظور از اموال عمومی: آب، گاز، برق و … می باشد که طبق قانون 659 اسلامی به حبس 1 تا 5 سال محکوم می گردد.

 

دزدی از منزل:

زمانی که یک یا چند نفر وارد منزل یک شخص شوند و یکی از سارقین مسلح یا  نباشد،  اما در زمان سرقت منجرب به شکستن وسیله ای و بی احترامی به فرد شوند؛ طبق قانون اسلامی به حبس  یا اعدام محکوم خواهند شد.

اما اگر صاحب اموال با ارزش، جهت جلوگیری همچنین دفاع از خود و خانواده به شخص سارق حمله کند، و در این عمر منجرب به قتل ضرب و جرح شود از مجازات تحت شرایطی معاف خواهد شد. البته می توان گفت، با استفاده از دزدگیر می توانید قبل از ورود سارق جلوگیری نمایید. 

 

تفاوت سرقت از اموال با زورگیری در چیست

زورگیری در واقع به معنای ربودن اموال دیگر مانند: سرقت طلا از منزل، همراه با خشونت است. که در  قانون مجازات جمهوری اسلامی، جرم به عنوان زور گیری وجود ندارد و در نظام این کلمه به عنوان سرقت شناخته شده است.

فرق زورگیری و سرقت در این است که در عمل سرقت سارق خودش اقدام به برداشتن اموال دیگری می کند، اما زورگیری که سارق فرد را همراه با زور و بدون رضایت مجبور می کند اموال باارزش خود را تقدیم به وی کند.

 

سارق درزمان سرقت به اهالی خانه آسیب وارد کند حکم او چیست

اگر سارق در زمان سرقت طلا از منزل به هرگونه ای به اهالی خانه آسیب وارد کند، به حبس 3 ماه تا 10 سال و به 74 ضربه شلاق محکوم می گردد.

 

مشارکت در سرقت طلا از منزل دارای چه مجازاتی می باشد

سرقت طلا از خانه جزء جرایمی است که در کشورمان مجازات معینی برای آن وجود دارد. اگر عملیات سرقت بیش از یک نفر انجام گردد یعنی به جز فرد اصلی که عمل سرقت را انجام می دهد، افرادی هستند که شرایط را تحت کنترل خود قرار می دهند. و این افراد را به عنوان شریک جرم در سرقت مجازات خواهد شند.

روش قدیمی محافظت از طلا
مشاهده

البته یک نکته در مشارکت سرقت وجود دارد، اگر مشارکت کنندگان از امر سرقت آگاهی نداشته باشند، مجازات نخواهند شد.

 

سرقت طلا از منزل 

نوع رسیدگی مجازات سرقت از منزل به چه روشی می باشد

اثبات یا شکایت سرقت طلا از منزل دارای آداب و مراحل قانونی می باشد. زمانی که شما از یک وکیل متخصص مشورت بگیرید، وکیل شما را در تمام مراحل اثبات سرقت و مجازات سارق، راهنمایی می کند. اما به طور کلی مراحل رسیدگی به مجازات سرقت طلا از منزل به صورت ذکر شده موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی به پرونده سرقت طلا از منزل یک نوع رسیدگی کیفری به حساب می آید. که در آیین دادرسی کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در ابتدا فرد ورشکسته می تواند با گزارش به پلیس اقدامات لازم را انجام دهد و بعد از آن مبادرت به تهیه صورت جلسه برای سرقت از منزل کند.

بعد از تهیه صورت جلسه با توجه به ثبت شکایت، دادسرا پرونده شخص را مورد بررسی قرار می دهد. و فرد می تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک نسبت به ثبت شکایت خود اقدامات لازم را انجام دهد و حتما باید به این موضوع توجه کند رسیدگی به اسناد سرقت طلا در دادسرا انجام می گردد.

در زمان تشخیص سرقت، مجازات دزدی طلا توسط قاضی در دادگاه حکم سرقت اعلام می شود و سارق در مدت زمان بیست روز وقت دارد ثبت بی گناهی خود را به اثبات کند.

 

در چه مدت زمانی رسیدگی به پرونده سرقت طلا انجام می گردد

برای بیشتر افراد مدت زمان رسیدگی به پروندها از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. مخصوصا پرونده های مربوط به سرقت طلا ، که در مدت زمان طولانی ممکن است اشیاء ربوده شده فروخته شود و مالک سرمایه زیادی را از دست بدهد.

شرایط سرقت در پرونده ها بسیار متفاوت می باشد. برای مثال: شواهد موجود در پرونده متفاوت از جمله مکان و میزان مال ربوده شده و… مختلف می باشد. و از روی دیگر نمی توان مدت زمان معینی را برای رسیدگی به پرونده سرقت طلا مشخص کرد.

 

برای پیشگیری سرقت طلا از منزل بهتر است چه اقداماتی انجام دهیم

بهترین راه برای پیشگیری از سرقت طلا از منزل، استفاده از سیستم اعلام سرقت است. شاید برای شما عزیزان کمی جالب باشد در هر 13 ثانیه از منازل سرقت می شود. برخی از افراد بر این باور هستند با نصب دوربین مدار بسته می توانند از سرقت جلوگیری کنند، اما این باور کامل اشتباه است. به دلیل اینکه سارق با پوشاندن صورت خود می تواند به سرقت خود ادامه دهد. اما با خریداری بهترین دزدگیر اماکن ایرانی می توانید قبل از ورود سارق جلوگیری نمایید.

  • کاربر می تواند شماره خود و اعضای خانواده را در 22 حافظه دزدگیر فایروال تعریف کند تا در هنگام سرقت طلا از منزل با مالک دستگاه تماس بگیرد همچنین با ارسال sms آن ها را از خطر پیش آمده آگاه سازد.
  • سیستم اعلام سرقت در زمان دزدی با به صدا در آمدن آژیر هشدار موجب ترساندن سارق می شود. همچنین با ارسال آژیر هشدار اعلام سرقت را به همسایگان اطلاع رسانی می کند.

 

اجرای تشکیل دهنده سیستم اعلام سرقت

  • کنترل پنل یا دستگاه مرکزی
  • تلفن کنند خط ثابت و سیم کارتی
  • افزایش دهنده برد
  • انواع سنسور
  • ریموت
  • آنتن و میکروفون
  • آژیر و کاور
  • پدال اعلام سرقت
  • باطری

هر یک از این اجزای تشکیل دهنده دارای کارایی خاص برای هر مکانی می باشند. که کاربر با استفاده از هر یک ابزار تشکیل دهنده می تواند میزان امنیت منازل و محل کار خود را بالا ببرد و با خیال آسوده به کارهای روزمره خود به بهترین نحوه رسیدگی کند و دور از خسارت های جبران ناپذیر باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دزدگیر کانکس نگهبانی

دزدگیر برای کانکس نگهبانی چه ویژگی دارد؟

منظور از دزدگیر برای کانکس نگهبانی، دزدگیری بوده که بتوان در کانکس نگهبانی از آن استفاده کرد. ...
ادمین حبیبی
11 بهمن 1401
دتکتور در دزدگیر منازل چه نقشی دارد؟

دتکتور در دزدگیر منازل چه نقشی دارد؟

امروزه در دزدگیر اماکن جدید، قطعه ای به نام دتکتور وجود دارد، نقش اصلی این ابزار این ...
admin
30 آذر 1401
بزرگ ترین سرقت ها

بزرگ ترین سرقت ها در جهان

بزرگ ترین سرقت ها>>  هر روز در سرار دنیا سرقت های بسیاری اتفاق می افتد. و اکثریت ...
ادمین حبیبی
28 خرداد 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال