ویژگی محیط کار کارمندان چیست

ادمین حبیبی
19 اردیبهشت 1402
محیط کار کارمندان

محیط کار کارمندان، مکانی برای استفاده از مهارت و توانایی افراد، در ازای قدردانی دستمزد است. و اگر فضا به اندازه کافی سالم و پر انرژی نباشد؛ کارمندان  بی انگیزه می شوند ، و بر میزان بازدهی مجموعه، تاثیرات منفی بسیار به همراه خود خواهد داشت.

یک فضای کار مناسب دارای ویژگی های اعم از: تهویه هوا مناسب، چیدمان میزها، استاندارد بودن ابعاد میز صندلی ها، دسترسی مناسب به محل کار، وجود گیاهان، رنگ های نشاط آور و … بوده که بر روی روحیه کارمندان تاثیرات بسزایی خواهند گذاشت، به دلیل اینکه کارمندان بیشتر ساعات زندگیشان را در فضای شرکت ها، ادارت، بانک ها و … می گذرانند.

از سوی دیگر برای برخی از کارمندان محیط کار سالم، فضایی است؛ که از نظر تمیزی و ظاهری، تمیز و راحت باشد. همچنین از  مزایایی مانند بیمه، ساعات کاری منعطف پذیر برخوردار باشد. اما از برخی دیگر از کارمندان، همکاری تیمی، روابط سالم بین افراد سالم همچنین داشتن سیستم های امنیتی مانند: دزدگیر اماکن بسیار مهم می باشد. 

 

محیط کار کارمندان دارای چه ویژگی می باشد

زمانی محیط کار کارمندان عالی به نظر می رسد، که در مقاسیه با شرکات دیگر دارای جایگاه بسیار بالاتری و مناسبی باشد. همچنین دارای ویژگی هایی است که افراد در محیط کار احساس امنیت دارند، و با خیال  آسوده همراه با فکری بسیار باز به کار خود ادامه خواهند داد. البته از سوی دیگر محیط کار خوب، شامل روابطه دوستانه بین کارمندن و کارفرما بوده که باعث انعکاس جو کاریی مثبت می شود. 

نکته: اگر تصمیم دارید برای امنیت بیشتر کارمندان و شرکت خود، سیستم حفاظتی خریداری فرمایید، اما آشنایی با سیستم حفاظتی ندارید، همچنین نمی دانید چه مدل دزدگیر با دیگر تجهیزات برای شرکت خود تهیه فرمایید؛ بهتر است مطلب دزدگیر اماکن دارای چه کارایی می باشد را مطالعه فرمایید.

 

1- روشنایی بسیار مناسب

یکی از ویژگی های بارز برای  محیط کار کارمندان، داشتن نور بسیار کافی می باشد. و اگر محیط کار روشنایی مناسبی نداشته باشد، مکانی  بسیار منفی برای کارمندان ایجاد خواهد کرد، به دلیل اینکه چشم افراد خسته و هوشیاری کامل خود را از دست می دهد، در نتیجه باعث پایین آمدن میزان  خلاقیت فکری کارمندان می شود. 

8 مکان مخفی برای وسایل با ارزش
مشاهده

 

2-  تهویه هوا

دمای بسیار بالا یا پایین باعث می شود کارمندان تمرکز خود را از دست بدهد. و این موضوع باعث کاهش خلاقیت ذهنی افراد می شود. در یک محیط کاری مناسب بهتر است از یک تهویه هوا، در محیط اتاق استفاده شود تا بتواند دمای هوا اتقاق را متعادل شود.

 

3- اندازه اتاق ها

فعالیت چند کارمند در یک اتاق بسیار کوچک، به هیچ عنوان راحت نمی باشد. حتی ممکن است باعث عدم تمرکز کارمندان شود. یک محیط کار مناسب برای فعالیت کارمندان، فضای اتاق باید به درستی تقسیم بندی شود؛ تا هر گروهی در فضای مناسب و مربوط به کار خود ادامه فعالیت دهند.

 

4- تجهیزات و اثاثیه مناسب محیط کار

ابزار و تجهیزاتی که کارفرما در اختیار کارمندان قرار می دهد، باعث بهتر شدن عملکرد کارمندان می شود. برای مثال: اگر صندلی که کارمند دارای استاندارد درستی نباشد، نمی تواند به راحتی و طولانی مدت روی صندلی بنشیند، و این دموضوع می تواند روی تمرکز کاری کارمند تاثیر بگذارد. از دیگر تجهیزاتی که کافرما می تواند در دسترس کارمندان بگذارد، اعم از: دستگاه فکس ، پرینتر، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ریموت های دزدگیر اماکن است؛ که بتوانند در زمان نیاز دزدگیر رافعال و غیر فعال کنند. 

 

5- استفاده از سیستم حفاظتی در محیط کار

استفاده از سیستم حفاظتی یا همان دزدگیر اماکن باعث می شود که کارمند احساس امنیت و آرامش در محیط کار خود داشته باشد، استفاده از دزدگیر صرفا به این منظور نیست که محیط کار دارای فضای نامناسب می باشد، بلکه می تواند از ورود افراد سود جو در محیط ممنوعه کار جلوگیری کند.

 

محیط کار کارمندان

 

6- فضای تفریحی در محیط کار

کارمند بعد از گذشت چند ساعت کاری نیاز به استراحت دارد. زیرا برای پیشرفت و ایده های جدیدتر نیاز به ذهنی باز و آزاد دارد. و منظور از فضای تفریحی در محیط کار، یعنی استفاده از حیاط ساختمان اداری یا دیگر امکانتی که هر در محیط کاری وجود دارند.  

 

7- میزان سرو صدای بسیار مناسب

سرو صدای پیش از اندازه یا همان آلودگی صوتی در محیط کار باعث می شود، کارمندان تمرکز خود را از دست بدهند. همچنین باعث خستگی جسمی کارمند اعم از  سردرد می شود. یک محیط کار مناسب برای کارمند طوری طراحی شده که میزان انتقال سرو صدا، از طریق پاتریشن بندی اتاق ها به حداقل برسند. 

 

ویژگی های غیر فیزیکی محیط کاری مناسب

 

1- مشارکت با کارمندان 

لازم به ذکر می باشد هیچ شرکتی کامل نیست، اما اداراتی که از ایده های کارمندانشان برای بهبود عملکرد افراد و نظرات کارکنان برای بهبود عملکرد محصولات تولید شده استفاده می کنند؛ بهترین مکان برای ادامه فعالیت کارمندان در آن کمپانی است.

چگونه با سارقین برخورد کنیم
مشاهده

 

2- وجود امنیت شغلی 

وجود امنیت شغلی یکی از کلیدی ترین راه برای داشتن فضای کاری بسیار سالم است. برای مثال: اگر کارمندان به آسانی به سیستم شرکت خود دسترسی داشته باشند، می تواند یک دلگرمی برای افرادی باشد که مجبور هستند در شیفت شب، به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین استفاده از  اپلیکیشن  دزدگیر اماکن در صورت لزوم چراغ های محوطه  شرکت را خاموش یا روشن کنند. 

 

3- داشتن انگیزه بسیار بالا

در یک محیط کاری سالم و مثبت، همه کارمندان دارای انگیزه بسیار بالا برای رسیدن به وظایف خود هستند و برای پیشرفت بیشتر شرکت در حال ایده پردازی هستند.

 

4- اعتماد داشتن کارمندان به یک دیگر 

طبق آمار های به دست آمده از سوی کارشناسان منابع انسانی، اعتماد داشتن کارمندان به یک دیگر، رمز موفقیت سازمان و شرکت های بزرگ و کوچک بوده. در  چنین محیط کاری خطا کردن به معنی از دست دادن فرصت ها برای یک گرو یا تیم نیست، بلکه یک دیگر را برای به دست آوردن فرصت های جدید تحسین می کنند.

 

محیط کار کارمندان

 

5- خوش پوش باشید

ظاهر مناسب و مرتب کارمندان و کارفرما، تاثیرات بسیار مثبتی بر روی روحیه کارکنان می گذارد. البته لازم به ذکر می باشد لباسی که افراد برای محیط کار خود  انتخاب می کند، بهتر است ظاهر بسیار مناسب و راحت باشد، یعنی لباس بهتر است دارای ویژگی های منحصر به فرد باشد و به هیچ عنوان دست و پاگیر نباشد.

 

6- ایجاد تعادل بین زندگی خصوصی و کار

درک متقابل بین کارفرما و کارمند باعث محکم شدن همدلی دو طرفه می شود. یعنی کارفرما علاوه بر اجرای قوانین و نظم سازمان، زندگی شخصی کارکنان را در نظر بگیرد، و از اضافه کاری های اجباری یا عدم موافقت با مرخصی ضروری جلوگیری کند. زیرا باعث دغدغه در محیط منزل و انتقال آن به محل کار می شود. یکی دیگر از ویژگی های بارز  محیط کار کارمندان ایجاد تعادل بین زندگی شخصی فرد و محیط کار با توجه به  جدیت کار و نظم است. 

 

سخن آخر

همانطور که در این مطلب متوجه شده اید محیط کار کارمندان، به اندازه زندگی شخصی کارمندان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد؛ زیرا کارکنان ساعات زیادی را در محل کارشان می گرانند و اگر کارمندان به محیط پیرامون شرکت و وظیفه خود علاقه ای نداشته باشد، و از سوی دیگر محیط کارشان به آن ها انرژی مثبت و کافی همچنین امنیت را منتقل نکند؛ بعد از گذشت چند ماه علاوه بر اینکه حساس مفید بودن نخواهد داشته بلکه دچار افسردگی نیز می شوند. و این موضوع می تواند تاثیرات بسیار  منفی در سایر ابعاد زندگی شخصی خود بگذارد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

انواع سرقت های سارقین

انواع سرقت های سارقین

سرقت کردن از منازل یکی از شگرد هایی بوده که از اول انجام می دادند. هر سارقی ...
ادمین حبیبی
26 دی 1401
دزدگیر باسیم بخریم یا دزدگیر بیسیم

دزدگیر باسیم بخریم یا دزدگیر بیسیم

دزدگیر باسیم بخریم یا دزدگیر بیسیم، این سوالی است که ذهن همه افراد را درگیر خود کرده، ...
ادمین حبیبی
13 اسفند 1402
ریموت هاپینگ کد

آشنایی با ریموت هاپینگ کد دزدگیر اماکن

"ریموت هاپینگ کد" بالا بودن امنیت ریموت کنترل دزدگیر، از اهمیت بسیار بالایی برخودار می باشد. زیرا ...
ادمین حبیبی
19 شهریور 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال