تجهیزات ایستگاه آتش نشانی

ادمین حبیبی
19 فروردین 1402
تجهیزات ایستگاه آتش نشانی

تجهیزات ایستگاه آتش نشانی، دارای نوع های مختلفی اند، که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های متفاوتی می باشند. و برخی از این تجهیزات در ساختمان های جدید و تازه ساز مورد استفاده قرار می دهند.

لازم به ذکر می باشد که تجهیزات ایستگاه آتش نشانی، برای ساختمان و مراکز های عمومی دیگر به روشی طراحی کرده اند که در شرایط حساس به سادگی، ساکنین  از آن ها بتوانند استفاده کنند.

 

تجهیزات ایستگاه آتش نشانی شامل چه موارد می باشد

تجهیزات ایستگاه های آتش نشانی را با توجه نوع کارایی ایستگاه دسته بندی می کنند. و برای شناخت بیشتر ابزارهای ایمنی آتش نشانی، بهتر است با انواع کارای ایستگاه ها آشنا شوید.

در کل می توان گفت آتش سوزی در مکان هایی مانند رستوران، ساختمان ها، اماکن عمومی و … بسیار جدی می باشد. همچنین برای محافظت از رستوران در برابر آتش سوزی می توانید این مطلب را مطالع فرمایید.

 

· ایستگاه تک منظوره

در ایستگاه تک منظوره آتش نشانی، تمامی ابزارها برای خاموش کردن آتش، در این مکان وجود دارد. و وظیفه اصلی ایستگاه تک منظوره، خاموش یا مهار آتش می باشد همچنین دارای تجهیزات ایستگاه آتش نشانی بسیار پیشرفته، انواع ماشین های آتش نشانی می باشند. و در زمان بروز هرگونه حوادث ناگوار توانایی رسیدگی به آن را دارند. اتومبیل های مورد استفاده ایستگاه تک منظوره آتش نشانی :

  • اتومبیل لوله کشی و تانکر آب
  • اتومبیل پسرو و پیشرو

 · ایستگاه نجات یا دو منظوره

این نوع ایستگاه، دارای تجهیزات آتش نشانی تک منظوره برای خاموش کردن آتش هستند همچنین دارای تجهیزات، برای حوادث هایی مانند: آوار، زلزله، چاه و سیل توانایی مهار کردن دارند. همچنین در ایستگاه نجات یا دو منظوره اتومبیل های نجات وجود دارد.

 

· ایستگاه آتش نشانی پشتیبانی

این ایستگاه همانطور که از نامش پیداست کارهای پشتیبانی ایستگاه های تک منظوره و دو منظوره را انجام می دهد. در ایستگاه پشتیبانی تجهیزات ایستگاه آتش نشانی فوق سنگین نگهداری می شوند  و در تمامی منطقه های عملیاتی ایستگاه پشتیبانی وجود دارد. تجهیزات موجود در این ایستگاه اعم از:

  • جرثقیل
  • لودر
  • اتومبیل بالابر
  • نبردبان سنگیسن
  • اتومبیل نورافکن
  • تریلی آب
  • تانکر سوخت رسان
  • بیل های مکانیکی
  • اتومبیل دستگاه تنفسی
  • بیل های مکانیکی
  • و …

 

تجهیزات ایستگاه آتش نشانی چیست و چه کارایی دارند؟

· اتومبیل های پیشرو

اتومبیل پیشرو جزء خودرو سنگین دسته بندی شده است و در ایستگاه های تک منظوره مورد استفاده بیشتری قرار گرفته اند. در تایم ماموریت این خودرو پیشرو جلوتر از ماشین های دیگر حرکت می کند و دو کابین دارند که فرمانده عملیات در آن حضور دارند و دارای تجهیزاتی مانند:

  • پمپ آتش نشانی
  • انواع ابزارهای آبرسانی
  • تجهیزات هیدرولیکی نجات
  • و …
ویژگی های دزدگیر باغ و ویلا
مشاهده

· اتومبیل های پسرو

این اتومبیل با خودور پیشرو یک فرق در تک کابین بودن سرنشینان بوده. و این تک کابین بودن این اتومبیل باعث شده مخزن آب موجود در این ماشین بزرگتر بشود همچنین اب مورد نیاز عملیات را بیشتر تامین می کند. اتومبیل پسرو دارای تجهیزاتی مانند:

  • پمپ
  • مخزن آب
  • تجهیزات آبرسانی
  • و …

 · خودرو های تانکر آب

یکی دیگر از خودروهایی که در دسته ماشین های سنگین قرار دارد خودروی تانکر آب می باشد. و دارای ظرفیت 12000 لیتر است که جزء تجهیزات ایستگاه آتش نشانی پشتیبانی قرار دارد. در صورتی که آب های داخل مخزن کافی نباشد از این خودرو برای جبران کردن کمبود آب استفاده می کنند.

· اتومبیل لوله کشی

در تمام مدت عملیات یک خوردو کوچک وجود دارد که جزء تجهیزات ایستگاه آتش نشانی قرار گرفته است. به دلیل اینکه دارای مخزن بسیار در کوچک می باشد و برای وصل کردن به شیر آب، به لوله برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد و برای انتقال آب به خودرو های دیگر آتش نشانی استفاده می شود.

· اتومبیل نجات آتش نشانی

از اتومبیل نجات آتش نشانی، در ایستگاه دو منظوره مورد استفاده قرار می گیرد. این خودرو با توجه به استاندارهای تجهیزات ایستگاه آتش نشانی و نجات طراحی و ساخته شده اند. از این اتومبیل در تایم های پیچیده و حساس برای نجات افراد مورد استفاده قرار می گیرند. و در دسته بندی اتومبیل سنگین وجود دارند که در صورت نیاز به مکان حادثه ارسال می شوند.

 

مهم ترین تجهیزات ایستگاه آتش نشانی در مواقع حساس

به جز اتومبیل های آتش نشانی، قسمت های دیگر برای تجهیزات ایستگاه آتش نشانی وجود دارند که به نام حفاظت های فردی شناخته شده اند. این تجهیزات رو افراد آتش نشان در زمان ضروری و نیاز مورد استفاده قرار می دهند. و استاندارها در تهیه این تجهیزات به طور کامل رعایت شده اند.

· کلاه های ایمنی

یکی ازر مهم ترین تجهیزات ایستگاه آتش نشانی، کلاه های ایمنی می باشند که در زمان عملیات جان آتش نشان ها را نجات می دهد. این کلاه ها از برخورد کردن جسم سخت به سر آتش نشان ها جلوگیری می کند و به صورت کلاه کاسکت یا ایمنی می باشند.

· لباس های آتش نشانی

آتش سوزی در یک مکان باعث می شود دمای محیط به شدت بالا برود یا شعله های آتش موجب آسیب رسیدن به آتش نشان می شود. به خاطر همین موضوع برای آتش نشان ها لباس هایی طراحی و دوخته شوند که دارای ویژگی هایی مانند: ضد آب، انعطاف پذیر، ضد آتش و بسیار مقاوم باشند.

این لباس ها می توانند افراد آتش نشان را در برابر آتش، مواد شیمیایی، گازهای سمی، اشیاء برنده، سقوط اجسام، سطح لیز و … در عملیات های متفاوت نگهداری کنند. البته لازم به ذکر می باشد این لبای ها برای هر عملیاتی بسیار متفاوت می باشند.

· کفش های ایمن

پاهای آتش نشان ها در زمان عملیات باید از اصابت اشیاء های برنده، لغزندگی، سوختن، برق گرفتکی و اجسام سنگین در امان باشند در که با توجه به نوع عملیات کفش های ایمنی فق می کنند و جزء تجهیزات ایستگاه اتش نشانی به حساب می آیند.

 مشکلات دوربین های مداربسته
مشاهده

تجهیزات ایستگاه آتش نشانی

· سنسور دود

سنسور یا دتکتور دود جز تجهیزات بسیار ضروری برای اعلام آتش سوزی در اماکن های مختلف اعم از ساختمان ها، مراکز های عمومی، ایستگاه های آتش نشانی و … مورد استفاده قرار می گیرند. کارایی این سنسور به این صورت است در زمان آتش سوزی در یک مکان، دودهای به وجود آمده را تخشخیص می دهد و به مراکز های آتش نشانی اطلاع رسانی می کند.

· سنسور حرکتی

این حسگر می تواند از ورود و خروج افراد متفرقه به ایستگاه های آتش نشانی که محل قرارگیری تجهیزات آتش نشانی است جلوگیری کند. استفاده از سنسور حرکتی دزدگیر اماکن در اتاق های تجهیزات بسیار ضروری می باشد زیرا با دزدیده شدن ابزارهای ایمنی ایستگاه آتش نشانی، جان افراد در زمان ضروری، با نبودن تجهیزات به خطر بیافتد. این حسگر را می توان بر روی درب ورودی اتاق تجهیزات نصب کرد تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری کرد.

· بلندگو دزدگیر اماکن

این بلندگو را می توان به پنل اصلی دزدگیر اماکن وصل کرد تا زمانی که سنسور حرکتی یا سنسور دود خطری را تشخیص داد. با به صدا در آمدن بلندگو آژیر آتش نشان ها را از وجود خطر آگاه سازد.

· عینک های ایمن

حافظت از چشم های آتش نشان ها در زمان عملیات بسیار مهم می باشد. کارایی این عینک ها به صورت می باشد، از برخورد اجسام درشت و ریز به چشم جلوگیری می کند.

·  ماسک اکسیژن

در بعضی از عملیات های افراد اتش نشان نیاز به آکسیژن دارند که با استفاده از مخزن اکسیژن به همراه ماسک، اکسیژن را به آتش نشان می رساند. این ماسک ها در دو نوع نیمه و تمام صورت موجود می باشند که از جنس پلاستیک، کائوچو و سیلیکون ساخته شده اند.

· دستکش

دست های آتش نشان ها باید در برابر خطرهایی همچون برق گرفتگی، پارگیری، سوختگی و … در امان باشند تا علاوه بر سالم بودن بتوانند عملیات را به درستی انجام دهند.

دستکش ها را با توجه به نوع عملیات مورد استفاده قرار می گیرند. که در انواع حرارت، ضد اسید، ضد برش و کف دستکش ها را چرم دوخته اند.

· سیستم تنفس فشرده

بیشتر آتش سوزی ها در مواقع های بسته اتفاق میافتد و آتش نشان ها نیاز به سیستم تنفس فشرده نیاز دارند تا زمان عملیات احساس خفگی به آن ها دست ندهد.

· جلیقه ها

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات ایستگاه آتش نشانی جلیقه های آتش نشانی می باشد تا از افراد آتش نشان به راحتی محافظت کند. روی این جلیقه ها نوار های شب رنگ وجود دارند تا با پوشیدن آن ها در شب شهروندان متوجه عملیات در آن مکان شوند.

· محافظ گوش

در بعضی از عملیات ها از دستگاه های برش و جوشکاری برای بریدن استفاده می کنند و صدا ها می تواند بسیار آزار دهنده برای آتش نشان ها باشد و از این محافظ برای جلوگیری از اذیت کردن گوش استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مقایسه انواع دزدگیرها

مقایسه انواع دزدگیرها با یک دیگر

شناخت و انواع مقایسه دزدگیرها با فایروال، با پیشرفت تکنولوژی، صنعت سیستم های امنیتی برای ارتقا امنیت ...
ادمین حبیبی
09 بهمن 1402
کارایی دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن چه کارایی دارد؟

کاربرد دزدگیر اماکن  کاملا واضح است. پیام هشدار و اعلام سرقت در زمان دزدی از جمله وظایف ...
admin
04 دی 1401
دزدگیر بیمارستان

دزدگیر بیمارستان و مراکزهای درمانی

دزدگیر بیمارستان، برای تامین حفاظت و ایمنی افراد، ارائه دهنده مراقبت های پزشکی و محافظت از دارایی ...
ادمین حبیبی
08 بهمن 1401
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال