راه های محافظت از رستوران در برابر آتش سوزی

ادمین حبیبی
15 فروردین 1402
راه های محافظت از رستوران

وقتی یک آشپزخانه یا رستوران راه اندازی می کنید باید به یک سری نکات توجه فرمایید، مانند : راه های محافظت از رستوران، سیستم امنیتی و… که با بی توجهی به این قسمت ممکن است باعث خسارت های مالی و جانی زیادی شود. 

آتش سوزی ممکن است در طبقه سی ام  یک ساختمان، آشپزخانه یک رستوران، کابین یک هواپیمای مسافربری، موتور خانه یک کشتی اقیانوس گردی و … اتفاق بیافتد. که در کلیه این اماکن ها نمی توان به قطع گفت که با آمدن آتش نشان همه چی حل شده!!

آتش سوزی در رستوران ها اغلب بیشتر در قسمت آشپزخانه رخ می دهد که با استفاده از سنسور دود، کپسول های آتش نشانی قابل حمل و دیگر تجهیزات ایمنی، کارکنان قبل از اینکه آتش به بخش های دیگر رستوران سرایت کند می توانند آتش سوزی را مهار کنند.

داشتن تجهیزات مناسب و توجه به راه های محافظت از رستوران، کلید اصلی اجرای یک آشپزخانه موفق است. از دیگر نکات نگهداری و محافظت از آشپزخانه ی رستوران ها، بازید های دوره ای تکنسین ها به طور منظم و دقیق بوده است.

به طور کلی آتش سوزی ( به استثنای انفجارات ) در مراحل اول محدود و کوچک می باشند که با گذشت زمان و بی توجهی به راه های محافظت از رستوران و دیگر اماکن مختلف می تواند بسیار گسترش پیدا کند که به زیانهای شدید جانی و مالی منتهی می شود. همچنین اتفاقاتی مانند: آتش سوزی در اماکن مختلف، محل و زمان مشخصی ندارد.

امروزه با وجود صدها شرکت سازنده در دنیا، با نام و استانداردهای متفاوت اقدام به طراحی و ساخت ابزارهای ایمن مثل دکتور دود، کپسول های آتش نشانی و … کرده اند که در بازار و دیگر سایت ها به فروش می رسند.

 

راه های محافظت از رستوران در برابر آتش

یکی از اصلی ترین دلیل ها برای ایجاد خسارت در رستوران ها، عدم بی توجهی به راه های محافظت از رستوران می باشد همچنین فرقی نمی کند که فضا برای راه اندازی رستوران بزرگ یا کوچک باشد. برای بالا بردن میزان ایمنی در یک رستوران بهتر است به نکاتی که در این مطلب ذکر شده است توجه فرمایید.

 

استفاده از سنسور دود در فضای رستوران

راه اندازی و استفاده از سنسور دود برای همه رستوران ها یک امر بسیار ضروری می باشد که در زمان وقوع حوادث ناگوار آتش سوزی که بیشتر در آشپزخانه رستوران ها اتفاق می افتد با اعلام به موقع به کارکنان رستوران، از وقوع آتش سوزی جلوگیری می کند.

راهنمای دستگاه دزدگیر f6 و f7
مشاهده

طبق آمار به دست آمده، سنسور دود جز استاندارد های ساختمان سازی قرار گرفته است که مهندسین ناظر ساختمان ها در هنگام چک کردن ساختمان های تازه ساز، حسگر دود را مورد بررسی قرار می دهند. بسیار جالب است که بدانید محل نصب سنسور دود، فقط مختص به دپارتمان های امروزی، پارگینک ها نیست، بلکه در واقع می توان برای آشپزخانه رستوران ها، راهروها، تولیدی ها و … حسگر دود را نصب کرد.

 

سنسور دود چگونه کار می کند

روی حسگر های دود دزدگیر اماکن فایروال، شکاف های وجود دارند که در زمان آتش سوزی، به سم های ناشی از آتش سوزی که به تدریج هوای فضا را اشباع می کند و باعث خفگی می شود واکنش نشان می دهد. خطر آتش سوزی در رستوران ها از آن چیزی که شما عزیزان فکر می کنید بسیار خطرناک تر می باشد.

سنسور دود با تشخیص دادن هرچه سریع تر دود، با به صدا در آوردن آژیر کار کنان رستوران را از خطر به وجود آمده آگاه می سازد، و کارمندان در اولین فرصت می توانند مشتریان را از محدوده رستوران به بیرون هدایت کننده همچنین با آتش نشانی تماس گرفته تا از وقوع بیشتر فاجعه جلوگیری کنند.

 

راه های محافظت از رستوران

 

استفاده از کپسول های آتش نشانی

یکی دیگر راه های محافظت از رستوران ها، استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد. بهتر است برای آشپزخانه رستوران ها از کپسول خاموش کننده کلاس K یا F استفاده شود. به دلیل اینکه برای خاموش کردن آتش سوزی آشپزخانه از جمله گریس، روغن و چربی طراحی شده است. از سوی دیگر باید رستوران ها از خاموش کننده کلاس  ABC در صورت آتش سوزی چوب، کاغذ یا آتش سوزی الکتریکی در فضای غیر آشپزخانه رستوران داشته باشند.

 

استفاده از پتوی آتش نشانی

پتوی ضد حریق آتش نشانی یکی دیگر از راه های محافظت از آشپزخانه رستوران می باشد. این پتوها را روی تابه یا قابلمه های آتش گرفته قرار می دهند تا بدون دردسر و بدون ایجاد اتفاقات ناگوار، کارکنان آتش را خاموش کنند.

 

تهویه هوا

آشپزخانه های رستوران بدون داشتن تهویه هوا به حدی گرم می شود، که نمی توان یک کارمند درون آشپزخانه رستوران شود، همچنین مجبور است برای نفس کشیدن به بیرون از محیط آشپزخانه برود. نداشتن تهویه هوا در آشپزخانه می تواند به صورتی جدی باشد می تواند بیماری های مانند: گرما زدگی برای کارکنان رستوران به وجود بیاورد.

 

استفاده از محافظ برای تجهیزات آشپزخانه

تجهیزات آشپزخانه رستوران ها مانند: بلندرها و میکسرها که اجزای اصلی و ضروری در آشپزخانه هستند. و استفاده از این ابزارها باعث می شود کارکنان رستوران به راحتی و هرچه سریع تر کار خود را انجام دهند اما یک مشکلی که این ابزارها دارند، به راحتی باعث قطع عضو یا پارگی بدن، ناشی از مدیریت ضعیف کارکنان به وجود بیاید. یک دستگاه مناسب، سیستمی است که کارمند با کوچک ترین لغزیدن تصادفی انگشتان خود هرچه سریع تر خاموش شود.

تاریخچه تولید دزدگیر اماکن
مشاهده

 

خاموش کردن دستگاه های سرخ کن

بهتر است بعد از اتمام کار، کارمندان آشپزخانه به صورت روتین دستگاه های سرخ کن را کاملا تمیز و خاموش کنند، بهتر است بعد از تمیز کاری محیط آشپزخانه رستوران، کارمندان حتما شعله و گاز آشپزخانه را فرمایند. زیرا ممکن است شبی بسیار شلوغی را سپری کرده باشند و هر لحظه بخواهند به خانه برگردند تا استراحت کنند و حواسشان به روشن بودن اجاق گاز نیست و به سرعت آشپزخانه را رها می کنند و وقتی که صبح برای باز کردن درب آشپزخانه به رستوران بر می گردند متوجه می شوند که رستوران با خاک یکسان شده است و انگار نه انگار که در شب قبل یک رستوران در آن جا قرار داشته. به همین خاطر بعد از اتمام کار حسواستان به خاموش بودن اجاق گاز و دستگاه های سرخه کن باشد.

 

فن های خروجی

فن های خروجی در آشپزخانه های فعال، باید حتما روشن باشند. این فن ها به سیستم هود مجرای خروج گرد و غبار متصل هستند که از انتقال بوی بد در آشپزخانه به سالن ناهار خوری جلوگیری می کند. از منظر ایمنی این سیستم، بخار روغن قابل احتراق را به دام می اندازد و از بین می برد. برای اطمینان از روشن بودن فن در زمان استفاده از وسایل مورد نیاز، از یک علامت استفاده نمایید.

 

استفاده از تشک های ضد لغزش

یکی از ابزار ضروری برای جلوگیری و محافظت از سقوط کارکنان آشپزخانه به زمین، تشک های ضد لغزش است. هنگامی که رستوران بسیار شلوغ و حجم شفارشات زیاد می باشد ممکن است کارکنان همزمان هم ظروف ها را شسته و شفارشات را به سرعت آماده کنند و ممکن می باشد زمین، نزدیک ظرفشویی بسیار لغزنده باشد و کارکنان در زمان رفت و آمد لیز خورده و به زمین بخورند. پس بهتر است برای جلوگیری از لغزش کارمندان از تشک های ضد لغزش استفاده کرد.

 

آموزش بهداشت محیط و فردی

نداشتن بهداشت در محیط رستوران علاوه بر مشتریان می تواند برای کارکنان رستوران بیش تر خطر ساز باشد. یکی دیگر راه های محافظت از رستوران، حفظ سلامت فرد و محیط کارکنان است که باید همه آموزش های لازم مانند: نحوه استفاده از انواع مواد شوینده و به ابزار های خطرناک آشنایی کامل داشته باشند که به کارگیری به خود و دیگران آسیب نرسانند.

 

سخن آخر

نصب و تعمیر حسگر دود وظیفه اصلی نصابان می باشد. اما تست سلامت سنسور دود بهتر است هر چند وقت یکبار توسط صاحب رستوران انجام شود و از عملکرد آن مطمئن شود تا از خسارت های مالی و جانی جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سیستم اعلام سرقت

سیستم اعلام سرقت چیست؟

بحث امنیت محیط چه در خانه و چه در فروشگاه ها و... می تواند از اولویت زیادی ...
ادمین حبیبی
22 اسفند 1402
انواع سنسور حرکتی

انواع سنسور حرکتی دزدگیر اماکن

انواع سنسور های حرکتی وجود دارد که در این مطلب می خواهیم راجب آن ها صحبت کنیم، ...
ادمین حبیبی
21 اسفند 1401
سرقت از گاو صندوق

انواع سرقت از گاو صندوق ها

سرقت از گاو صندوق، حتما شما عزیزان در بیشتر از سریال های خارجی مشاهده کرده اید که ...
ادمین حبیبی
31 اردیبهشت 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال