منظور از زون بندی دزدگیر

admin
07 دی 1401
زون بندی دزدگیر

از زون بندی دزدگیر، برای کنترل سنسور و مدیریت سیستم حافظتی استفاده می کنند. و هر تعداد سنسور را می توان به یکی از زون های دزدگیر اختصاص داد. وقتی که سنسور تحریک می شود، سیستم به کاربر اطلاع می دهد که کدام یک از زون فعال شده است.

 

تعداد زون های قابل کنترل توسط دزدگیر

اغلب دزدگیر های اماکن دارای کنترل پنل هستند. که یک صفحه نمایش یا صفحه کلید دارد و می توان حداکثر تا 8 زون را کنترل کند. بعضی از سیستم ها به کاربر اجازه می دهد که به هر زون، حسگر چندگانه متصل کند. همچنین در حال حاضر با پیشرفته تر شدن تکنولوژی محدودیت زون ها کمتر شده است.

 

زون در راه اندازی و تنظیمات دزدگیر چه نقشی دارد.

یکی دیگر از مراحل راه اندازی دزدگیر، طراحی و نصب سنسورها است. تنظیمات یک سیستم که از قبل برنامه ریزی شده و کاربر می خواهد آن را تغییر دهد، بهتر است بداند کدام سنسور با یکدیگر در کدام گروه و به چه زونی اختصاص داده شده است. همچنین  بستگی به نوع حسگرها دارد. باید دانست به چه روش می توان آن ها را مدیریت و زنگ خطر را در حالت فعال، غیر فعال نگه داشت، کاربر می تواند با توجه به محیط و نوع سنسور، زون ها را دسته بندی کند.

 

مزایای داشتن زون بیشتر در دزدگیر منازل

در سیستم دزدگیر اماکن این امکان وجود دارد که کاربر می تواند هر سنسور را به زون مشخص اختصاص دهد. همچنین تعیین کند که هر سنسور تا چه تایمی فعال و غیر فعال باشد. کاربر می تواند سنسورهای متفاوتی را به زون متصل کند، با این روش می تواند محوطه تحت نظر چند سنسور را کنترل کند. زمانی که سنسور حرکتی یا سنسور دود فعال شود، زون مربوط به آن منطقه فعال خواهد شد.

با استفاده از زون زیاد، سنسور بیشتری را در دزدگیر فعال کنید و مناطق بیشتری را تحت نظر داشته باشید، بنابراین هرچه زون بیشتر انتخاب کنید، میزان کنترل شما بر قسمت های مختلف که مجهز به دزدگیر است بیشتر می شود. البته باید شما عزیزان در نظر داشته باشد بیش از یک سنسور برای زنگ هشدار باعث آلارم های کاذب می شود، ممکن است برایتان دردسر ساز شود.

 

نکات زون بندی دزدگیر

 

نوع عملکرد زون دزدگیر چگونه است؟

همانطور که عرض کردیم، زون قطعه ای است که در سیستم مرکزی دزدگیر قرار گرفته است که می توان سنسورهای متفاوتی به آن ها نصب کرد. برای مثال:

صاحب منزل قصد دارد، دزدگیر را در محلی نصب کند که احتمال آتش سوزی در آن بسیار است. زون قابلیت مدیریت و محافظت کردن سنسور را دارد، یعنی صاحب دستگاه می تواند محوطه مورد نظر راحت تحت مراقبت خود قرار بدهد و هر گونه اتفاق یا حادثه غیر منتظره به وجود بیاید سریعا وارد عمل شود.

 سنسورهایی، که به زون متصل می شوند قابلیت برنامه ریزی را دارند. به این روش که امنیت محل را به میزان زیادی افزایش می دهد و هر گونه تحریک در محیط پیرامون به صاحب دستگاه اعلام می کند و در زون نمایش داده می دهد.

 

زون حالت مخفی

 

انواع حالت های زون دزدگیر اماکن F9/F10

هر یک از زون های دزدگیر اماکن را می توان به حالت متفاوتی برنامه ریزی کرد. همچنین برای تغییر دادن عملکرد هر یک از زون ها باید به بخش تنظیمات دزدگیر اماکن مراجعه فرمایید.

شناخت انواع جمر
مشاهده

 

حالت نرمال

چنانچه یک بخش دارای زون نرمال باشد، در صورت فعال شدن ( SEMI.ARM/ARM) آن بخش، این زون می تواند تحریک شود.

 

حالت تاخیری

چنانچه یک بخش دارای زون تاخیری باشد، در صورت فعال (SEMI.ARM/ARM) شدن آن بخش، این زون با تاخیر تنظیم شده، می تواند تحریک شود. زمان زون تاخیری در منوی دزدگیر اماکن قابل برنامه ریزی می باشد. از این حالت می توان برای غیر فعال کردن (DHSARM) دزدگیر بدون ریموت استفاده کرد به طوری که کاربر بعد از ورود به محل فرصت دارد دستگاه را از طریق صفحه کلید غیر فعال (DSIARM) کند.

 

در اینستا با ما همراه باشید

 

حالت 24 ساعته

چنانچه یک بخش دارای زون 24 ساعته باشد، همه ساعات، در صورت فعال بودن(SEMI.AR/ARM)  و یا غیر فعال بودن (DISAM) آن بخش، این زون می تواند مشابه به حالت نرمال تحریک شود. از این زون می توان جهت اتصال پدال اعلام سرقت یا دتکتور اعلام حریق و دود استفاده کرد.

 

حالت دینگ دانگ

چنانچه یک بخش دارای زون دینگ دانگ باشد، درصورت فعال شدن (SEMI.ARM/ARM) آن بخش، این زون می تواند مشابه به حالت نرمال تحریک شود و در صورت غیر فعال بودن (DISRM) آن بخش، با تحریک شدن سنسور مربوطه تنها یک صدای زنگ بخش خواهد شد. از این زون می توان جهت اطلاع رسانی ورود افراد ناشناس استفاده کرد.

 

حالت مخفی

چنانچه بخش دارای زون مخفی باشد، در صورت فعال بدن (SEIM>ARM/ARM)  آن بخش، این زون می تواند مشابه به حالت نرمال تحریک شود و در صورت غیر فعال بودن (DISARM) آن بخش نیز می تواند تحریک شود و بدون پخش صدای بلندگو و آژیر تنها با شماره حافظه های 21 و 22 (مخفی) تماس گرفته و پیغام صوتی مربوطه پخش می شود و از این زون می توان جهت اتصال پدال اعلام سرقت استفاده کرد.

 

زمان زون تاخیری

زمان زون تاخیری برای زون هایی در نظر گرفته شده که به صورت تاخیری تنظیم شده اند. زون های تاخیری بعد از فعال کردن بخش مربوطه و گذشت زمان زون تاخیری وارد مدار می شوند، این زمان قابل برنامه ریزی می باشد. 

از این حالت می توان جهت غیر فعال کردن (DISARM) دزدگیر بدون ریموت استفاده کرد و به طور که کاربر بعد از به محل فرصت دارد دستگاه را از طریق صفحه کلید غیر فعال (DISARM)کند. جهت تغییر تایم زون تاخیری به قسمت تنظیمات دزدگیر منازل مراجعه فرمایید.

 

زون دزدگیر چیست

 

انواع حالت های زون بندی دزدگیر اماکن F6/F7

 

زون 24 ساعته

زون شماره 4 دستگاه می تواند به صورت 24 ساعته بدون توجه به وضعیت دستگاه ( فعال و غیر فعال بود ) فعال باشد. توجه شود که این ویژگی در حالت عادی غیرفعال است. از این زون می توان برای اتصال پدال اعلام سرقت دتکتور اعلام حریق باسیم و بی سیم استفاده کرد. جهت فعال و غیر فعال کردن زون 24 ساعته به جدول شماره 1 مراجعه کنید.

 

حالت دینگ دانگ

دستگاه می تواند در زمانی که غیر فعال است با هر تحریم زون1، یک دینگ دانگ بخش کند. جهت فعال یا غیر فعال کردن حالت دینگ دانگ به جدول شماره 1 مراجعه کنید.

 

حالت های نیمه فعال (SEMI.ARM)

در حالت نیمه فعال فقط برخی از زون ها فعال نمی باشند. در صورت نیاز، کاربر قادر خواهد بود هنگامی که در بخشی از مجموعه ( یک زون خاص) حضور دارد، امنیت بخش های دیگر را تامین کند.

جهت استفاده از حالت نیمه فعال به قست راهنمای عملکرد کلیدهای ریموت مراجعه کنید. دستگاه دارای 4 حالت؛ فعال (ARM)، غیر فعال( DISAM) ، نیمه فعال1 (SEMI.ARM1) و نیمه فعال 2 (SEMI.ARM2) می باشد که به صورت زیر عمل می کند

اگر زون های فعال باز بماند دستگاه برای آن زون2 دوره آژیر می زند و سپس آن زون را از مدار خارج می کند. هر زمان که آن زون بسته شود دوباره به مدار باز می گردد. بازو بسته شدن زون فعال می تواند به دفعات موجب آلارم شود.

بزرگ ترین سرقت ها در جهان
مشاهده

 

زون های باسیم و بی سیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سیستم هایی که زون دزدگیر آن ها به صورت باسیم تعبیه شده اند، دارای یک سیستم مرکزی می باشد که این نوع سیستم مرکز شامل یک صفحه کلید و یک صفحه نمایش غیر لمسی می باشد. این سیستم قدیمی تنها قابلیت هشت زون را در خود دارند و بدون ویژگی اضافی قابلیت کنترل هشت زون دزدگیر اماکن را دارا هستند. 

علاوه بر اینکه هشت سنسور قابل نصب روی این زون پنل کاربری می باشد؛ در نتیجه برای یک خانه بیش از صدو پنجاه متر نصب یک پنل کاربری قدیمی دچار مشکل خواهید شد؛ اما با ایجاد وسایل روز دنیا این مشکل نیز برطرف شده است و با تولید و ساخت زون بی سیم مشکل محدودیت نصب سنسور اضافی برطرف شده است.

سنسور هایی که در زون بی سیم استفاده می شوند با استفاده از یک IP مشخص برای هر زون امکان ارتباط با یک دزدگیر را فراهم می کنند. تفاوت مهمی که در میان دزدگیر بی سیم و باسیم وجود دارد این است که دزدگیر باسیم تنها به یک سنسور برای تشخیص خطر و یا سارقین را دارا هستند، اما سنسورهای امنیتی نوع بی سیم توانایی نصب چندین سنسور را دارا می باشد.

 

دزدگیر 24 ساعته

 

در زون بندی دزدگیر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

توجه به نوع محل

حالا که متوجه منظور زون در دزدگیر شده اید. باید به چند نکته درباره زون بندی دزدگیر اشاره کنیم. یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص زون بندی وجود دارد این است که قبل از نصب باید به نوع و محل آن توجه فرمایید.

 

برای مثال:

بعضی از افراد در طبقه بالا یک ساختمان ساکن هستند و تمایل دارند تا شب پنجره اتاق را باز بگذارند. در این شرایط باید زون را برنامه ریزی کرد تا در یک شرایط خاص، هشدار آن فعال شود.

 در هر کدام منطقه باید از یک سنسور مخصوص استفاده کرد. مثلا می خواهید دزدگیر را در سوله های صنعتی که خطرناک ترین مکان به حساب می آید، به دلیل اینکه در صورت ایجاد جرقه شاهد آتش سوزی و حریق گسترده ای خواهیم بود.

منظور از برنامه ریزی زون دزدگیر این است که هر منطقه را با یک عدد شماره گذاری کنید و در صورت وقوع حادثه غیر منتظره، شاهد نمایش عدد آن منطقه بر روی صفحه کنترل دزدگیر خواهیم بود. بهترین کار این است شماره و عدد هر منطقه را یادداشت فرمایید تا در صورت تماشا عدد مورد نظر به سرعت سراغ آن منطقه بروید.

 

شخصی سازی زون دزدگیر

برای آسان تر کردن کاربرد زون بهتر است آن را برنامه ریزی کنید. به دلیل اینکه استفاده از سیستم حفاظتی مانند: دزدگیر منزل از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. این امر در خصوص عملکرد و نصب سنسور نیز موثر است. بهتر است برای هرکدام از زون ها یک عدد یا نام اختصاص در نظر بگیرید.

 

تعیین صدای جا برای هر سنسور

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان نصب زون دزدگیر منزل  به آن توجه داشته باشید این است که برای هر سنسور یک صدای جداگانه در نظر داشته باشید تا در زمان وقوع حادثه به سرعت متوجه شوید که صدا مربوط به کدام از سنسور است. با انجام این کار باعث می شود مدیریت موثر و بهتر دزدگیر، را  داشته باشید.

 

کال تو اکشن تلگرام

سخن آخر 

در این مطلب تعداد زون های مورد  نیاز یک دزدگیر را بررسی کرده و متوجه منظور زون بندی دزدگیر اماکن شده اید. در صورتی که قصد خرید دزدگیر اماکن را دارید، می توانید از کارشناسان باتجربه فایروال در این زمینه کمک بگیرید. تا آلارم های کاذب دزدگیر اماکن برای شما عزیزان سرسام آور نباشد. سنسورها بی سیم  فاقد محدودیت هستند و هر تعداد زون که بخواهید می توانید بر روی آن نصب فرمایید.

 

2 پاسخ به “منظور از زون بندی دزدگیر”

  1. آراد گفت:

    سلام. بسیار مطلب کاربردی بود👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

یوپی اس در دزدگیر

راهنمای یوپی اس در دزدگیر

آیا دزدگیر نیاز به یو پی اس دارد؟ اول از همه باید بگوییم یو پی اس یک نوع ...
ادمین حبیبی
06 فروردین 1402
ویژگی خانه هوشمند

یک خانه هوشمند باید چه ویژگی داشته باشد؟

ویژگی خانه هوشمند چیست؟ یک خانه هوشمند باید از فناوری بسیار پیشرفته و جدیدی به همراه خود ...
admin
10 آذر 1401
اولویت بندی سیستم هوشمند

اولویت بندی کارایی هوشمند دزدگیر

” اولویت بندی سیستم هوشمند دزدگیر"  اگر شما عزیزان از دسته افرادی هستید که با استفاده از ...
ادمین حبیبی
29 مرداد 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال