نکات طلایی اشعه مادون قرمز در چشمی  

ادمین حبیبی
06 اسفند 1401
اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز به نام دیگر، فرو سرخ شناخته می شود که برای تشخیص حرکات افراد غیر مجاز در محیط اطراف دزدگیر منزل کارایی دارد. مادون قرمز با تشخیص و اندازه گیری گرمای جسم، تمامی جنبش موجودات را مورد بررسی قرار می دهد و در زمان خطر اعلام هشدار را برای پنل دزدگیر ارسال می کند.


اشعه مادون قرمز چیست

به قسمتی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می شد که طول امواج در مقایسه با نور مرئی بلندتر در مقایسه با امواج رادیویی کوتاه است و عرصه طول موج اشعه مادون قرمز از طول موج قابل مشاهده برای انسان بیشتر است، یعنی با چشم انسان مادون قرمز قابل دید نیست.

 

تاریخچه کشف مادون قرمز

کشف مادون قرمز به سال 1800 میلادی بر می گردد. فرد انگلیسی به نام ویلیام هرشل موفق به کشف نور مادون قرمز شد. این اختر شناس در پی این بود که متوجه شود یک نور که از طیف های مختلفی تشکیل شده است و از چه دمایی برخوردار هستند.

هرشل برای کشف مادون قرمز اکتشافات بسیار انجام داد، تا متوجه شد افزایش دما از رنگ آبی تبدیل به رنگ قرمز خواهد شد و به این منظور، اشعه مادون قرمز را کشف کرد.


اشعه مادون قرمز دارای چه گستره می باشد

اشعه مادون قرمز خارج از طیف بینایی می باشد و به طور کلی به سه دسته کلی تقسیم شده است

  • طول موج NIR که گستره آن از 700 تا 810 نانومتر است
  • طول موج IP که گستره آن از 810 تا3000 نانومتر است
  • طول موج FIR که گستره آن از 3000 تا 100000 نانومتر است

عملکرد مادون قرمز در حسگر حرکتی به چه صورتی می باشد

سنسور PIR برای تشخیص حرکات افراد، اشیاء و حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در مدار دزدگیر منزل و اماکن از اصلی ترین تجهیزات سیستم اعلام سرقت بشمار می رود که به نام PIR  و PID مخفف Passive infrared detector نامیده شده است.

شرایط بیمه سرقت منازل چیست
مشاهده

PIR  زمانی که جسمی در مقابل چشمی دزدگیر اماکن حرکت کند، درجه حرارت آن نقطه از مکان را با توجه به حضور انسان و موجودات خون گرم بررسی می کند و در صورت تشخیص میزان دما، یک حرکت را تشخیص می دهد و باعث فعال شدن دزدگیر فایروال می شود. همچنین بدون نیاز به تماس و از فاصله دور قادر به اندازه گیری موجودات زنده می باشد.


قطعه مادون قرمز در کدام قسمت سنسور حرکتی قرار می گیرد

قطعه مادونه قرمز ژاپنی Nicera  به همراه دیگر قطعات بر روی برد الکترونیکی سیستم امنیتی بکار گرفته می شود و کار آنالیز سیگنال های ورودی را انجام می دهد. برد الکترونیکی را داخل محفظه پلاستیکی جهت آنالیز دقیق سوژه در محدوده خود تحت پوشش قرار می دهد.

جنس پلاستیک محفظه از نوع براق و غیر شفاف انتخاب شده تا از بروز شکست نور و خطا در محل جلوگیری شود.


اشعه مادون قرمز

 

مشخصات فنی مادون قرمز در چشمی

عملکرد مادون قرمز چشمی دزدگیر، بسته به محل نصب 12 متر طول و 12 متر عرض را تحت پوشش خود قرار می دهد و بهترین ارتفاع برای بیشترین بازدهی مادون قرمز CM2/20 می باشد. همچنین نداشتن ضرر جسمانی برای انسان است.


کاربرد امنیتی مادون قرمز

مادون قرمز را به عنوان یک سیستم امنیتی در چشمی دزدگیر اماکن بکار می گیرند. خروجی PIR که معمولا فرمانده یک رله خروجی هستند و با ارسال کردن فرکانس به سیستم مرکزی، هشدار خطر را اطلاع رسانی می کند.  در حالت نرمال بودن وضعیت، رله به صورت بسته عمل می کند و در زمان فعال شدن خروجی رله از حالت NC  به NO پنل مرکزی مرکزی واکنش می دهد.


میزان انرژی جسم که مادون قرمز می تواند تشخیص دهد

  • اختلاف دمای سطح جسم با دمای محیط پیرامون
  • میزان دمای خود جسم
  • میزان انعکاس نور جسم

 

نگهداری از مادون قرمز در سنسور حرکتی

با گذشت زمان، گرد می تواند بر روی صفحه نمایش سنسور جمع شود و این موضوع باعث تداخل در کارایی مادونه قرمز، و خطای چشمی دزدگیر اماکن می شود و از روی دیگر ممکن می شود هشدار اشتباه برای پنل دزدگیر منزل ارسال کند. بهتر است هر دو ماه یک با با یک پارچه بدونه پرز و مخصوص خشک یا کمی مرطوب تمیز کنید.

انواع دتکتور و چه کارایی دارند؟
مشاهده


از دیگر کارایی اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز در کل کارایی بسیار متنوعی دارد که در چشمی دزدگیر اماکن، سیستم های کنترل از راه دور، دستگاه الکترونیکی و تبادل اطلاعات در گوشی همراه است.

ستاره شناسان با استفاده از طول موج های بلند مادون قرمز می توانند به مطالعه توزیع عبارت در مراکز محل شکل گیری ستاره ها بپردازند و با استفاده از طول موج های کوتاه می توان شکافی در میان گازها و غبارهای تاریک و تیره ایجاد کرده تا به راحتی نوع شکل گیری ستاره جدید را مورد مطالعه قرار دادند.

از اشعه مادون قرمز علاوه بر نجوم، در پزشکی نیز کاربرهای بسیاری دارد که از آن می توان به تابش اشعه برای ایجاد گرما و تسکین درد، در مان اسپاسم عضلانی، درمان مفاصل آؤتروئیتی، درمان التهاب و … اشاره کرد.


سخن آخر

اشعه مادون قرمز یک قابلیت بسیار پر کاربرد برای چشمی سیستم اعلام سرقت می باشد، و برای برقراری امنیت بیشتر کاملا ضروری می باشد و باید گفت اگر اشعه مادون قرمز وجود نداشت در حسگر حرکتی، راهی برای شناسایی متجاوزان و شناسایی حرکات وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ویژگی دزدگیر بانک

ویژگی دزدگیر بانک چیست؟

(ویژگی دزدگیر بانک) یکی از مهم ترین تجهیزات برای موسسه اقتصادی به حساب می آید. که قبل ...
admin
15 دی 1401
کدام کشور سرقت ندارد

در کدام کشور سرقت وجود ندارد

یک سکه را تصور کنید دو روی از هم جدا نشدنی دارد، جرم و انسان نیز مانند ...
ادمین حبیبی
07 فروردین 1402
به چه دلیل یک فرد سارق می شود

به چه دلیل یک فرد سارق می شود؟

به چه دلیل یک فرد سارق می شود؟ سه عامل اصلی که می توان انگیزه یک شخص ...
ادمین حبیبی
16 فروردین 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • نمره
  • قیمت
  • توضیح
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
مقایسه
تماس با فایروال